دولت افغانستان باید قانون رسانه‌ها را رعایت کند
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز دخالت دولت افغانستان را در امر نشرات رسانه‌ها محکوم می‌کند. در تاریخ ٦ اسد شورای وزیران دستور جلوگیری از فعالیت تلویزیون امروز را به دلیل "بی‌توجهی به ارزش‌های ملی و خدشه‌دار کردن وحدت ملی " صادر کرد.  همزمان دو برنامه تلویزیونی شبکه خصوصی یک و تلویزیون طلوع نیز به دلیل غیر اسلامی بودن ممنوع شدند.

گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند: " دولت نباید تحت هیچ بهانه‌ای قانون رسانه‌ها را که تنها مرجع بررسی تخلف رسانه‌ها را کمیسیون تخطی رسانه‌ها اعلام کرده است، زیر پا بگذارد. ما از مقامات افغان خواهان تجدید نظر در این تصمیات و عدم دخالت در امر نشرات شبکه‌های تلویزیون هستیم."

شورای وزیران در اخرین فیصله خود به وزارت فرهنگ و اطلاعات و لوی سارنوالی کشور ( داستان کل) دستور  داد تا از نشرات شبکه تلویریون امروز جلوگیری کنند. این شبکه که از سال ١٣٧٦ فعالیت‌های خود را اغاز کرده است به داشتن مواضع ضد ایرانی و ضد شیعه مشهور است.

جلال نورانی مشاور وزیر فرهنگ و اطلاعات این "تصمیم موقت" را با در "نظر گرفتن مصلحت و منافع ملی" توجیه کرده است. نجیب الله کابلی مدیر تلویزیون خصوصی امروز معتقد است که این تصمیم نتیجه اقدامات گروه های فشار ایران بر دولت است. وی گفته است که  در سال گذشته در اعتراض به سیاست‌های ضد افغان دولت ایران تظاهرات‌هایی را در شهرهای مختلف کشور برگزار کرده است و این تصمیم نتیجه انتقام گیری دولت ایران است.

جنگ رسانه ها در افغانستان امری تازه نیست. از سال ١٣٨٨ رسانه‌های مورد حمایت احزاب سیاسی و یا کشورهای خارجی جنگ اطلاعاتی را تشدید کرده‌اند. از جمله می‌توان به منازعات تلویزیون تمدن ( نزدیک به رهبران شیعه) از یک سو و شبکه امروز و شمشاد از سوی دیگر اشاره کرد. اما در ورای رسانه‌ها در اصل این منازعات حامیان خارجی آنها از جمله ایران و پاکستان برای اعمال نفوذ بیشتر است.

در این باره گفته های یکی از خبرنگاران تلویزیون را در گزارش از افغانستان گزارشگران بدون مرز  یادآور می شویم. " در کدام کشور یک قدرت همسایه می تواند سه شبکه تلویزیون را حمایت مالی کند؟ نفوذ ایران زیاد است اما  برای پاکستان و ایالات متحده امریکا هم به همین گونه است."

شورای وزیران در فیصله خود همچنین ادامه پخش دو برنامه تلویزیون‌های یک و طلوع را نیز ممنوع  کرد. برنامه‌های " دل و نادل" از تلویزیون خصوصی یک و "بازی بخت" از شبکه طلوع به دلیل "غیر اسلامی " بودن ممنوع شدند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران افغانستان و نی انجمن حامی رسانه‌ها این تصمیم را برای آزادی بیان خطرناک دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند که " بدون تائید محتوای برنامه‌ها و یا خط سیاسی این سه شبکه اما تصمیم در باره تخلف رسانه‌ها تنها در صلاحیت کمیسیون رسانه‌ها است."

اتهام غیر اسلامی بودن برنامه‌ها تلویزیونی یکی از محورهای سانسور در افغانستان است. این عبارت بدون هیچ تعریف مشخصی در قوانین در اغلب اوقات از سوی حکومت برای ممنوع کردن برنامه‌های تلویزیون بکار گرفته می‌شود.


August 1st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها